

מה ההבדל בין קהל לקהילה?
ולמה זה כל כך חשוב כשמדברים על חוויית לקוח?
כדי להבין מהי חוויית לקוח ואיך אפשר לשמר לקוחות לאורך זמן, חשוב לדייק את ההבחנה בין שני מונחים שרבים נוטים לבלבל ביניהם: קהל יעד ו־קהילה.ההבדל ביניהם קריטי להבנה של מערכת היחס ים שאנחנו בונים עם האנשים שפוגשים את המותג שלנו. אם כך, בואו נגדיר את המושגים ונפרוט את ההבדלים.

קהל: מפגש חד־פעמי
קהל הוא קבוצת אנשים שפוגשת אותנו באקראי: דרך קידום ממומן, שיטוט אקראי באתר או כניסה מזדמנת לחנות.
חלקם רוכשים או משאירים פרטים, חלקם לא — אבל לרוב, הם ממשיכים הלאה.
המחויבות שלנו אליהם נמוכה, והמחויבות שלהם אלינו — בהתאם.
המפגש קצר, רדוד והחוויה הרגשית לרוב נשארת שטחית.
ברוב המקרים הם לא יחזרו בצורה יזומה, ואנחנו נצטרך “לקנות” אותם מחדש בפעם הבאה.
קהילה: מערכת יחסים מתמשכת
קהילה לעומת זאת, מגדירה קבוצה של אנשים שמזדהים עם הערכים, השפה והתרבות של המותג. גם הם כנראה יכנסו באקראי, אבל אנחנו נראה אותם כאנשים שנכנסו אלינו כי משהו תפס את תשומת לבם והם בחרו להכנס. זה יכול להיות עיצוב שלט הכניסה, חווית המשתמש באתר, הצבעים, השם או אפילו האופן שבו העובדים נראים ומדברים. בגלל שתפסנו את תשומת לבם, ובגלל שהם עשו עם זה משהו (נכנסו) נתייחס אליהם כשייכים. נדאג שהם ירגישו בנוח מהרגע הראשון, זה מה שיגרום להם להישאר — ולספר לחברים על חווית השירות.

לאנשים של טבלאות כמוני ;)
קהל | קהילה | מאפיין |
---|---|---|
קצר ואינטנסיבי | תהליכי, רגוע ומבוסס אמון | משך תהליך המכירה |
חד-פעמי, מזדמן | מתמשך, מבוסס ערכים משותפים | אופי הקשר |
קידום ממומן, חיפוש אקראי, חשיפה רגעית | הזדהות, פה לאוזן | מקור ההגעה |
נמוכה – קל לעזוב ולעבור למותג אחר | גבוהה – מבוססת חיבור רגשי ורצון להיות חלק | מחויבות הלקוח |
ממוקדת במכירה מיידית | מתמקדת בטיפוח מערכת יחסים ארוכת טווח | מחויבות העסק |
נדרש מאמץ חוזר כל פעם מחדש להביא את אותו לקוח | מושקעים משאבים בשימור, יותר בבניית ערך משותף | מאמץ שיווקי |
תהליך יקר לטווח בספרינטים קצרים | תהליך משתלם, מבוסס נאמנות, שדרוגים ושיווק אורגני | השפעה כלכלית |
הלקוח צורך בלבד | הלקוח שותף – משתתף, מגיב, ממליץ, מגדיל את החוויה | השפעה הדדית |

קהל הוא משפך. קהילה היא מעגל.
עסקים שפועלים מתוך תפיסה קהילתית רואים את הלקוחות הקיימים כמשאב מתחדש. לקוח שקנה פעם אחת, יכול לחזור. לקוח שקיבל ערך, יכול להמליץ. בגלל שלקוח כזה לא צריך הסברים מחדש כי הוא כבר יודע מה הוא מקבל, ובגלל שהוא בוחר לחזור בגלל מה שהוא מכיר - העסק ידרש להשקיע פחות משאבים כדי לגרום לו לחזור. ואלו משאבים יידרשו? ובכן, בראש ובראשונה תחושה חמה וערך כדי שיהיה לו טעם של עוד וירצה לחזור. ככה נוצרת מערכת יחסים שמזינה את עצמה: הלקוח והעסק שניהם מקבלים ומתוגמלים יותר מהאלטרנטיבה (המתוארת בפסקת 'קהל'), היא מפיצה את עצמה, ומעל הכל היא משתלמת — כי היא מצמצמת הוצאות תפעול, שיווק ושירות, ומגדילה מכירה חוזרת, שדרוגים ושיווק אורגני.
לא סתם מחקרים מדברים על הגדלה של 20-35% לעסקים שמשקיעים בנאמנות הלקוחות.
.png)
מדובר בתפיסה שיווקית-אסטרטגית
אני רוצה שתקחו מהמבואה המקצועית הזו את ההבנה שבניית מערך שיווק מבוסס קהילה זה סיפור שלוקח זמן. אז למרות שהוא משתלם מאד לתווך הארוך- נצטרך אורח רוח וסבלנות בדרך לשם. שינויים שתטמיעו היום יכולים לשאת פרי רק בעוד שנה או שנתיים ויותר.
ועם זאת, אם אתם מאמינים בגישה הזו ואם אתם רוצים אותה אצלכם בעסק - כנראה שזו ההחלטה האסטרטגית החשובה שתקבלו בעשור הקרוב.
